Tjenester

Kiropraktorer har spesialkompetanse innen nerve-, muskel- og skjelettsystemet. Og et av målene til C3 Kiropraktorklinikk er å gi deg en helhetlig undersøkelse med ortopediske og nevrologiske tester, samt en grundig kiropraktisk undersøkelse. Vi tar også en gjennomgang av din sykehistorie, og har eget røntgenutstyr dersom det skal tas bilder av ryggen din.

C3 Kiropraktorklinikk ønsker også å være behjelpelig med mer enn bare hvor det gjør vondt. God rådgivning innenfor trening, tips om hvordan å gjøre hverdagen mindre stressende og hva nyere forskning sier om helse og kosthold vil bli tatt opp under ulike temakvelder når det holdes foredrag i klinikken. Dette er foredrag som er gratis for alle og vil bli holdt ved jevne mellomrom. Se under "Nyheter" eller "Like" oss på facebook: C3 Kiropraktorklinikk

Typiske plager som vi behandler:

Hodeplager

Hodepiner:
Klasehodepine;
  • Dette er en hodepine som er sjelden. Den rammer mindre enn en promille av befolkningen og rammer oftest menn. Alder for første anfall er vanligvis i begynnelsen av 30-årene.
  • Tilstanden er preget av sterk smerte, vanligvis bak det ene øyet. Smerten beskrives ofte som borrende, brennende eller skjærende. Det observeres ofte at pasienten er rød i øyet og tåreflod på den smertefulle siden.
Cervicogen hodepine (Nakke indusert), Migrene, og Spenningshodepine.
Svimmelhet
Krystallsyke
Tinnitus (øresus)

Nakkeplager

Akutte nakkesmerter (Kink i nakken)
Kroniske nakkesmerter/syndromer
Whiplash
Skulder- og Armplager

"Frozen shoulder" eller Fryst/Frossen Skulder
Rotator Cuff Muskel Irritasjoner
Impingement syndrom (Smertefull buesyndrom)
Degenerative forandringer (Slitasje syndromer)

Golf- og tennisalbue
Karpal tunnell syndrom
Nevrologiske utstrålinger til arm fra nakke

Bryst- og brystryggsplager

Plager via ribbeben
Brystryggssmerter

Korsryggsplager

Korsrygssmerter
Bekkenlåsning/Bekken problematikk
Leddlåsninger i korsrygg
Prolaps/Skivedegenerasjon
Isjas (Utstrålende smerter til beinet)

Hofte- og lyskeplager

Dysfunksjon i hofte med eller uten smertereferanse
Referert smerte fra korsrygg/bekken
Muskelspenninger

Kneplager

Ankel- og fotplager

Kiropraktikk for gravide

Mange gravide opplever ubehag i bekken ila. svangerskapet. Tidligere ble dette kalt "Bekkenløsning", men som etter ny definisjon nå heter "Bekkenleddsproblematikk". En av hovedårsakene til at dette oppstår er at man i 2. trimester starter å produsere hormonet relaxin. Dette er et systemisk hormon som handler ved å øke elastisiteten av leddbåndene i kroppen. Dette for å klargjøre kroppen til selve fødselen. Dersom man da til eksempel i forkant av svangeskapet har skjevheter, usymmetri, eller gamle problemstillinger stående, er det en større sannsynlighet for at man får problemer under graviditeten. Det er derfor anbefalt og erfart at å komme i forkjøpet av en eventuell problemstilling kan være med å på hindre plager. Både kiropraktikk og muskelterapi kan være til god hjelp!
Kiropraktikk for barn

Barn er små voksne, og kan fort få problemstillinger på lik linje med oss. Nakke-, korsrygg- og bekkenproblematikk, samt hodepiner og skader i ekstremiteter er bare noen av problemstillingene som forekommer oftere enn du kanskje tror presenterer seg hos de små.
NB: Hodepiner skal taes på alvor da dette ikke skal forekomme hos barn, og bør undersøkes av autorisert helsepersonell.

Behandling på de aller minste:

Å ligge i mors mage, å bli født, samt å tilpasse seg den nye verdenen i starten kan for noen være en påkjenning. I og med at nervesystemet er så nytt og ferskt tilpasser kroppen seg de mest utrolige situasjoner. Det kan da være veldig lurt å få ditt barn undersøkt for potensielle dysfunksjoner, slik at kroppen kan utvikle seg i tiden som kommer uten å måtte tilpasse seg til eventuelle problemer.

Kolikk er også et tema som har vært i mediabildet i mange år. Først så må man forstå at kolikk ikke er en sykdom eller tilstand, men en tidsdefinisjon. Dersom barnet gråter uavbrutt 3 timer i døgnet, i 3 eller fler dager i uken i 3 uker har barnet per definisjon kolikk. Årsaken til dette blir fortsatt forsket på, men ifølge Joyce Miller et. al. kan man dele kolikk inn i ulike årsaker:

1) MSK (Muskel- og skjelett) plager (42%)
2) Gastro-intestinal (mage-tarm) problematikk
3) Ukjent

Med andre ord så viser forskning at dersom du tar med barnet til en kiropraktor har du en 42% sannsynlighet, så sant at man finner årsak, til at barnet kan få hjelp.